Endometriose-diet

I morgen skal jeg starte på et nytt og bedre liv… trur jeg 😉

I dag har jeg vært rundt og prøvd å få tak i en del råvarer som jeg trenger når jeg skal prøve å legge om til et kosthold som reduserer endometriose. Jeg er veldig spent på hvordan det skal gå. Jeg er en kalv etter melk, men må kutte ut melkeprodukter. Jeg er skikkelig glad i brød, men må kutte ut hvete. Jeg elsker kjøtt, særlig rødt, men det må jeg også kutte ut. Det blir også vanskelig å kutte ut sukker. Som erstatning, så er jo ikke syntetisk søtning noe bra. Jeg spiser ikke mye godteri, men litt sukker i kaffen og litt brus nå og er digg… må kutte ut. Jeg skal heller ikke ha noe særlig soyaprodukter i meg, så da forsvinner et viktig erstatningsprodukt. Dessuten må jeg prøve å få i meg minst mulig giftstoffer, så fra nå av kjøper jeg mest mulig økologisk. Phu… det blir ikke enkelt.

Hva kan jeg spise da? Jeg kan faktisk spise noe ris, men det bør være brun, økologisk ris. Jeg kan spise noe egg, men det MÅ være økologisk. Jeg må passe på å få i meg masse omega 3, så fet fisk er bra og det elsker jeg. Jeg må bare passe på å få tak i noe annet enn oppdrettsfisk. Så må jeg passe på å spise godt med bønner og belgfrukter. Der synes jeg det er vanskelig å finne noe som er godt. Det står ikke noe om annet kjøtt enn rødt, men svin utelukker jeg fordi jeg ikke har lyst til å spise svin, så jeg sitter igjen med kylling og kalkun (?). Dette blir nok nesten vegetarkosthold men med fisk. Heldigvis kan jeg også spise potet. Det er viktig med grønne grønnsaker og diverse frø og spirer og slikt… og havre…. og maisprodukter kan jeg også spise…

I morgen skal jeg starte med å lage noen oppskrifter som jeg har i en bok som jeg har kjøpt på nettet. Jeg fant boken og masse annen informasjon om endometriosekosthold på denne siden. Så framover håper jeg at jeg skal få til å lage en del innlegg om hvordan det går med matlagingen og kanskje jeg kan tipse om god mat som er sunn for folk med endometriose. Jeg oppretter med dette en ny kategori som heter endometriosekosthold, slik at det skal bli enkelt å finne tilbake til alt som har med det å gjøre.

Det som blir mest utfordrende for meg, trur jeg blir å finne mat som jeg liker og bli mett. Det er sikkert mange som lurer på om hvorfor jeg begynner med dette akkurat nå? Midt under et forsøk?… ja, hvorfor ikke? En gang må man begynne. Blir jeg gravid, skal jeg selvfølgelig passe på å spise slik at både barnet og jeg har det bra. Er jeg ikke gravid nå, så trur jeg at jeg kommer til å kjøre igang igjen med lang nedregulering, og det fjerner jo endometriosen mye mer effektivt enn kostholdet, og det samme gjør en eventuell graviditet. Men dette er først og fremst for å lære meg å lage mat som reduserer endometriosen. Mat har mye med vaner å gjøre, så det er stor utfordring og bare komme igang med det. Så jeg trenger en tid med tilvenning og lære meg dette, dersom det en gang skulle bli virkelig behov for det.

Akkurat nå tenker jeg å kjøre på med 3 vanlige ivf-forsøk uten fryseforsøk imellom (om ikke det lykkes på dette eller neste forsøket), så egentlig blir alt med kosthold litt overflødig, for hormonene kommer til å sørge for at endometriosen blusser opp uansett… Men når jeg er ferdig med de tre og om det ikke lykkes, så skal jeg ta fryseforsøk, og gjøre mest mulig uten hormoner, og da er det viktig, sammen med akupunktur, å kunne redusere endometriosen mest mulig gjennom kostholdet og de virkemidlene jeg har selv uten hormoner.

Ønsk meg lykke til, for jeg gruer meg skikkelig. Dette blir en utfordring.

Ønskemor.

 

12 Comments:

  1. oi oi oi. Dette er nok en utfordring ja.

    Liker du humus? Det er nydelig godt, kunne kanskje vært noe. (går under bønner om jeg ikke tar feil, og full av godsaker).

    Jeg har gang på gang hoppet på lavkarbo kosthold, og gang på gang falt av lasset. Så sitter jeg der, 3 kvelder på rad og stuffer trynet full av melkesjokolade. lol. Jeg har håp om å skifte matvaner, en gang, snart.

    For jeg er overvektig, jeg hadde følt meg bedre om jeg veide mindre, OG det hadde muligens vært enklere å bli gravid, men er sukkeravhengig som få. Har allikevel ikke gitt opp, enda!

    Håper din viljestyrke er sterkere enn min 😉

    • Da jeg var sånn 19 år trur jeg, så bestemte jeg meg for å slutte å spise kjøtt og godter samtidig… og litt etter sluttet jeg også med fisk. Jeg klarte meg i to år, før jeg begynte å spise kjøtt igjen. Har begynt å spise godteri også nå, men det har aldri senere blitt slike mengder jeg kunne putte i meg da jeg var barn/ungdom. Så jeg vet at jeg kan klare det. Jeg hadde aldri klart det om jeg var i full jobb og hadde masse å gjøre ved siden. Kluet er å ha tid til å planlegge godt og lage god mat. Det krever noe mer tid enn å lage «vanlig» mat.

      Ja, humus ja… har vel egentlig aldri prøvd, men jeg trur jeg skal klare å like det 🙂

      Jeg er så glad for at jeg ikke er overvektig og vet egentlig ikke hva det er snakk om for egen del. Men det er helt klart at det har invirkning på fertiliteten og ikke minst har sukker det. Så det er nok et godt råd og prøve å få det til ja. Lykke til.

      • Da har du jo et veldig bra utgangspunkt. Du har klart lignende før, og klarer sikkert dette også.

        Ja, sukker vet jeg er fyfy. Og jeg burde sikkert klart det nå på egenhånd.
        Skal bare spise litt mer sjokolade først 😛 hehe

        • Huff… vanskelig det der altså. Jeg bestemte meg bare for at jeg starter i dag, hardt og brutalt. Og iallefall alle dager jeg er hjemme framover skal jeg være nøye, men jeg skal tillate meg litt glipp når jeg er på reise. I morgen skal jeg til Oslo og blir til fredag, så da blir det nok litt enkelt hurtigmat ja. Neste uke er det studiesamling, så da blir det nok likedann. Men det viktigste er hva som skjer i hverdagen. Det er det viktigste, og det er min nye hverdag jeg starter nå.

  2. Lykke til, dette klarer du!! Støtter forslaget om hummus, og vil i tillegg anbefale en av mine favorittretter: laks/ørret m/krydder i alufolie i ovnen, servert med kikerter rett fra boksen og masse avocado. Kjempegodt, veldig kjapt og enkelt er det også. Alle er kanskje ikke enige i at det er et ordentlig måltid, men.

    • Det hørtes godt ut. Jeg lager meg veldig ofte noe liknende men med frossen laks med lapskausblanding og rømme. Jeg kan fint fortsette å spise lapskausblanding. Avocado har jeg aldri prøvd til denne retten, men det høres veldig godt ut. Men jeg skal ikke spise boksmat, så jeg får nok prøve å lage opp litt med kikerter og de bønnene jeg liker og fryse ned så jeg har til enkle måltider. Så får jeg se om jeg kan erstatte rømmen. Kanskje youghurt naturelle? For det kan jeg spise. Takk for tips all mat som metter og er sunt er vel skikkelig måltid? Bedre enn mye annen usunn mat som man blir stappmett av iallefall.

      • Kan du spise frukt/bær? Yogurt naturell med blåbær eller bringebær er kjempegodt og hva jeg bruker som snop nå som jeg trapper ned godtespising til én dag i uka (i første omgang). Tyrkisk yogurt med bær oppi blir enda bedre.
        En annen favorittmiddag i heimen er kyllingsalat lagd av kyllingfillet, salat, pastaskruer(utgår?), masse avocado, tomat, fetaost (utgår?) og diverse frø/nøtter på toppen (pinjekjerner/valnøtter/salatnøtte-blanding e.l).
        Leit at dette forsøket ikke ble suksess. Jeg føler med deg.

        • Ja, jeg kan spise frukt/bær. Det har jeg aldri vært veldig flink til å spise, men har kjøpt inn både youghurt naturell, blåbær og bringebær, så den kombinasjonen hadde jeg allerede tenkt på 🙂 Ja, jeg trur pastaskruer og fetaost utgår dessverre. Får prøve å finne god erstatning. Det verste er å ikke føle seg mett… men det går vel over etter hvert.

  3. For søtning som ikke er kunstig kan du bruke stevia 🙂

    • Ja, jeg har ikke smakt det enda, men vet om det. Jeg har en del oppskrifter med stevia fra produsenten. Men kokosblomstsukker fikk jeg anbefalt, og smakte det. Det smakte kjempegodt, så jeg kjøpte det: Cocosa-sukker. Namm 🙂

  4. Hei! Jeg har også endometriose og spiser likt som deg. Sjekk ut min blogg for masse oppskrifter og inspirasjon! 🙂 her er bloggen min: http://pescopollo.blogg.no

    • Tusen takk for tips. Nå, under graviditeten, så er jeg ekstremt dårlig på det kostholdet… eller… jeg forsøker ikke en gang. Spiser bare det ganen behager og det er rødt kjøtt og gluten stort sett. Da jeg var kvalm, så var det rett og slett helt umulig å fortsette siden jeg ble kvalm bare av å tenke på all den sunne maten. Jeg håper jeg kommer sterkere tilbake, for det var virkelig positivt på så mange måter. Men jeg trur ikke det kommer til å skje så lenge jeg er gravid iallefall. Men jeg skal følge bloggen din og tipse andre om den. Vi har også en facebookgruppe som heter «endometriosekosthold» så bli gjerne med der. Jeg skal fortelle i gruppa om bloggen din iallefall.

Legg inn en kommentar