Nå starter fremtiden???? Spent!

Nå starter min naturlige nedtelling. Kommer jeg til å ha termin om 40 uker fra i dag? Da kan i tilfelle terminen bli den 26 november. Litt sent på året kanskje, men jeg har ikke tålmodighet til å vente.

Ei venninne av meg begynte nesten å gråte da hun skjønte at jeg kanskje kom til å få barn så sent på året. Hun jobber som lærer i småskolen og ser at modningsnivået er veldig forskjellig på de førsteklassingene som er født sent på året og de som er født tidlig på året. Hun mener helt klart at det er for tidlig å begynne på skolen  når barnet bare er fem år. Noen ganger forteller hun meg til og med at hun sover dårlig på natta fordi hun synes så synd på de aller minste som ikke får lov til å leke like mye som de trenger fordi de er nødt til å lære. Det står jo i planene og det er bestemt av departementet.

Jeg skal innrømme at jeg tenker på det. Men det er flere grunner til at jeg velger å ikke være pesimistisk om det akkurat nå. For det første, skal ikke mitt barn begynne på skolen før 2017 (tidligst, hvis alt går bra). Jeg trur mye kan skje med skolen på de årene. Venninnen min er sikkert ikke den eneste læreren som ser problemene for de minste som ikke er helt skolemodne enda. Forhåpentligvis blir det lagt inn mer lek i skolen det første året innen den tid.

For det andre har jeg nok litt høye forventninger til meg selv som mor og jeg ønsker jo å sørge for at mitt barn får riktig stimuli for god utvikling. Når mitt barn begynner å finne glede i å telle eller lære seg bokstaver vil jeg selvfølgelig bruke tid sammen med barnet og leke med tall og bokstaver. De aller fleste barn begynner vel å bli nysgjerrig på dette i god tid før skolealder. Det gjelder bare ikke å  kvele interessen med for stort fokus, men passe på at det er gøy hele tiden. Huff, nå så skjønte jeg at jeg virket veldig naiv.  Slikt kan man jo ikke alltid rå over. Man vet da ikke hvordan barnet blir, og det spiller for så vidt ikke noen rolle. Man ønsker jo det beste for barnet. Så får man gjøre det beste ut av det, og i samarbeid med skolen finne det opplegget som passer best. Skolen skal jo drive tilpasset opplæring og det må jo jeg som mor forvente at de klarer, dersom vi samarbeider godt. Som utdannet pedagog skal vel jeg selv ha rimelig gode forutsetninger for å kunne hjelpe barnet mitt på best mulig måte i forhold til lekser og slikt også.

Ønskemor

 

 

10 Replies to “Nå starter fremtiden???? Spent!”

  1. Så spennende!
    Ikke bekymre deg for skolen! Mange barn som er født sent på året som er mer modne enn de som er født tidlig på året. Selvom venninnen din har rett statistisk sett, er det så store individuelle forskjeller, at det teller mye mer enn fødselsdato.
    Dessuten er skolen forpliktet til individuell tilpassing for alle barn, uasvhengig av fødselsdato/ dignoser e.l. så skal undervisningen tilpasses ditt barn, så det treffer det på det nivået det er.
    Håper alt klaffer for deg på første forsøk!
    Har du vært gjennom lapraskopi eller kontrastvæske etc, eller venter du til etter du har prøvd?
    Livet er fantastisk som mor! Lykke til!

  2. apekattmamma: Å kalle det bekymring er nok litt voldsomt, men at jeg tenker på det, ja, det gjør jeg. Jeg kommer nok til å være ganske våken i forhold til det også, og da går det jo ofte bra? Jeg jobber jo i skolen selv, så jeg kjenner jo systemet og rettighetene til barnet veldig godt, og jeg vet hvor viktig et positivt og fruktbart samarbeid mellom skolen og foreldrene er for barnet sin skyld. Jeg er optimist.
    Takk for lykkeønskninger. Jeg gleder meg. Jeg har nå blitt strøket fra lapraskopi, det var jo helt overkill. Og jeg har fått henvisning til HSG (røntgenkontrastundersøkelse). Jeg har fått time den 15. mars og det er mellom inseminasjon og tiden for neste mens, så det er ikke noe gunstig tidspunkt (dersom graviditet kan det skylle ut embryoet), så jeg må ringe på mandag å få det utsatt til etter neste mens, men før neste eggløsning slik at det ikke kan ødelegge en eventuel graviditet.
    Dersom jeg ikke får det til på første forsøk, kan denne undersøkelsen øke mulighetene de neste tre månedene, så da er det bare å kjøre på videre. Men dersom jeg får det til med en gang bare avbestiller jeg timen.

  3. Jeg er helt enig i at barn starter ALT FOR for tidlig på skolen her i Norge. Åh! Jeg var så irritert når de gjorde om på klassetrinnene slik at barn skulle begynne så tidlig. Jeg gikk selv førskole+1-3 klasse i Sverige. Der er det lagt opp slik at barn går på barnehage frem til de er 6 år. Så begynner de på førskole som er et mellom-trinn mellom skole og barnehage, hvor barn får både leke fra seg og pedagogisk læring. (Heh, pedagogisk læring har vi jo alt i barnehagen av, men på førskolen så lærte vi i større grad enn vi gjorde i barnehagen – dog ingen lesing og ingen matematikk, så hva lærte vi egentlig på førskolen? Hmh. Det husker jeg ikke. Bare at jeg var så stolt over å gå der i stedet for i barnehagen… Rutiner kanskje?)
    Barn blir ikke «mer intelligente» fordi man starter læring tidligere. Det som nå er første trinn burde vært et «førskole-år» hvor barna fikk det mellomtrinnet mellom skole og barnehage.
     
    Barneskolen mener jeg for øvrig burde vært leksefri… Og ikke så oppdelt i 45-minutters timer. Vet du forresten hvorfor vi har timer på 45 minutter i skolene? Opprinnelig ble barn lært opp i klostrene. Der ba munkene hver time, så da trengte de 5 minutter på seg til å komme dit der de skulle be sammen, 5 minutter til å be og 5 minutter tilbake til å lære barna å lese. I kid you not. Så gammel er den 45-minutters oppdelingen. Barn trenger en mye stødigere og fastere rutine (hei Montessori ;), jeg tror det ville vært langt bedre å ha kun et eller to (maks tre!) fag gjennom dagen. Og å heller ha litt lenger skoledag for så å ha leksefri på barnas fritid. Opp gjennom hele barneskolen. Det er ikke lett for barn å ha 45 minutter matematikk, for så å omstille seg til engelsk i to «timer», og så løpe til gym, for så å komme tilbake til skolen og skulle omstille seg til naturfag, og så ha tysk/spansk/fransk/whatever…
     
    Jeg er forresten født sent på året. I september. 🙂
    Jeg lærte ikke å lese før jeg var 6 1/2 (bare måneder før jeg begynte i første klasse). Men med en gang jeg lærte å lese slukte jeg bøker som den. Jeg husker Gummi-Tarzan var den første boken jeg leste når jeg vel kunne lese. Og hadde det så artig! 🙂 Vi fikk se filmen på barneskolen et eller to år senere, vi var alle like skuffet. Rart det, vi var så unge barn og syntes alikevel at film på ingen måte kunne måle seg med bøker.
     
    Nå har vi jo datamaskiner i dag, så barn lærer seg å både lese og telle i veldig tidlig alder. Dog, jeg tror ikke barn har godt av å sitte for mye med data (eller tv!). Her må man passe på som forelder at barn er aktive og kommer ut og får lekt av seg litt. For den leken er pedagogisk sett enormt viktig. Åh! Et annet boktips er «Det musiske menneske» av Jon-Roar Bjørkvold. Den er så fin! 🙂 Dog, det er litt mer tungt materiale. Den tar for seg barn og barns bruk av musikk. Musikk er ikke bare instrument-musikk. Musikk er alt fra lyder barn gir fra seg helt fra de er nyfødte, til det å slå leker i gulvet for å få frem lyd. Barn har godt av at man synger for de (både mor og far) helt fra de er i magen. De lærer seg å kjenne igjen stemmen – i tillegg til sangen faktisk. Når de er født så kjenner de igjen de sanger man har sunget når de var i magen. Musikk er viktig – det er en del av homo ludens.
     
    Anyways, litt stresset… Moro å lese dine innlegg, som vanlig. 🙂
    Ønsker deg en riktig strålende god helg, Ønskemor! 🙂
     
     
    –A.

  4. Andreas: Ja, det er ille at barn skal begynne for tidlig på skolen. Jeg mener å huske at argumentet når de bestemte at barna skulle starte så tidlig var at det første året skulle være en slik overgang som du beskriver. Men slik kan de jo virke som at det ikke har blitt. Iallefall er ikke den overgangen myk nok for mange.
    Det er jo utrolig mye man kan lære uten å lese og skrive og regne. Lek er jo også læring!!! Det er jo faktisk den viktigste læringen til barna er ganske gamle egentlig. Man kan også lære gjennom å tegne det man har lært. For eksempel, kan man tegne en blomst med kronblader når man lærer om blomsten og at det heter kronblader. Kanskje kan læreren fortelle en historie om hvorfor det heter kronblader. Det finnes sikkert. Da husker barna hva det heter. Jeg husker selv en av æsops fabler om hvorfor bien dør etter den har stukket, og da lærte jeg at bien døde etter at den stakk. Det var selvfølgelig ikke en riktig forklaring, men den kommer senere.
    Dette med hvor lenge en skoletime bør vare varierer veldig med alder og elev. Noen elever trenger mye kortere intervaller for å holde konsentrasjonen oppe, mens andre har godt av fordypning over lengre tid. Små barn trenger oftere pauser enn eldre barn osv. Det er selvfølgelig en kjempeutfordring for skolen. Selv jobber jeg i ungdomsskolen og synes at 45 minutter er altfor lite, 1.5 time er helt passe for de teoretiske fagene for da får man variert mer i arbeidsmetode. Når det gjelder kunst og håndverk kunne jeg tenke meg litt mer enn 1.5 time, men det er jo ikke mer tid pr uke om man ikke periodiserer og har større bolker, men perioder helt uten kunst og håndverk. Personlig synes jeg ikke det er bra om elevene skal ha lengre perioder uten. For noen er det høydepunktet i skoleuken og det vil jeg ikke ta fra dem.
    Jeg opplever enda at elevene blir skuffet over filmer de har sett etter at de har lest boken. Det er en aha-opplevelse for mange i dag. Det pleier å ha et opplegg i norsken der elevene leser først en bok (alle leser samme, noen i lettlest versjon) for til slutt å se filmen. Da kan man jo gjøre masse spennende sammenlikning. Elevene finner selvfølgelig ut at boken inneholt mye mer enn filmen. Filmen manglet masse av det som gjorde boken god og underholdende.
    Jeg har alltid tidligere også tenkt at tv og data er en uting. Men i det siste har jeg moderert meg litt. To grunner til det er: For det første, så opplever jeg at elevenes engelskkunnskaper øker jo mer de spiller på data (jeg mener ikke at det bare er positivt, men det har helt klart positive sider. For det andre var jeg for en tid tilbake på besøk hos et vennepar som har en datter som da var mellom halvannet og to år. På kvelden var det tid for barnetv. Barnetvtid var en tid der datter og enten begge eller en av foreldrene satt sammen med henne og så. Nå husker jeg ikke hva dette programmet het. Men jeg hadde sett det før og slått det fra meg som fullstendig ubrukelig tv. Da jeg opplevde far og datter foran tv-skjermen fikk jeg en helt annen opplevelse. De pratet sammen om det som skjedde på tv det dreide seg veldig mye om sang, dans, og rutiner. De samme setningene ble gjentatt mange ganger. Her kom det inn leggerutiner og andre rutiner i løpet av en dag. Far og datter sang, klappet og pratet sammen og danset litt. Det var det herligste jeg har sett på lenge og jeg forandret fullstendig mening om tv. Eller ikke helt da. Jeg synes det er viktig å være bevisst på at tv ikke skal være en barnevakt for at foreldre skal få fri. Det er viktig å sitte sammen og oppleve sammen (så langt det er mulig selvfølgelig).
    Ja, «Det musiske mennesket» mener jeg at jeg har hørt om før. Den skal jeg også lese. Jeg trenger nok litt inspirasjon til hvordan jeg skal bruke musikk sammen med barna mine, da min sterkeste side nok er mer på det visuelle.
    Dette ble et langt svar på en lang kommentar, og veldig hyggelig igjen 🙂
    Tusen takk for tilbakemeldingen nå også. Og så ønsker jeg deg også en riktig strålende god helg Andreas 🙂
    Ønskemor

  5. 26 november er en fin dato! Ønsker deg masse lykke til! Håper det blir en fantastisk opplevelse og at du får gleden av og bil mamma om ikke så alt for lenge!!! 😀

  6. At du følger opp som mor er like viktig som modning på barnet ditt. Det er stor forskjell på modningen til barn som er født samme dato, ja til og med tvillinger også, så det skal du ikke tenke for mye på enda, før du ser hvordan akkurat ditt barn er som fem/seksåring. At det er tidlig å begynne på skolen så tidlig er en annen sak. En klasse vil uansett bestå av tretti ulike individer som skal tas best mulig vare på uansett. Hilsen kommende lærer.

  7. thisfamily: Ja, jeg er helt enig med deg. Tenkt det… 30 elever i en klasse når de er så små. Er det det? Jeg har jo gjerne 30 elever i samme klasse på ungdomstrinnet, men det er da ikke det samme som 30 små? Det burde ikke være mer enn et par og tjue spør du meg. Helst enda færre.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.